Stevia - Bűnmentes élvezet

Tartsuk meg az édes ízt, és dobjuk el a kalóriákat! – valami ehhez hasonló gondolattal állhattak neki az édesítőszerek fejlesztésének. Az első szintetikus próbálkozások, hamar népszerűek lettek, azonban nem sokkal később be is tiltották egy részüket, mert jelentősen növelték a rák kialakulásának esélyét. Így nyertek teret a növényi alapú édesítők. A ma egyik legnépszerűbb, édesítőszerként használt Stevia körülbelül 250x olyan édes, mint a cukor.  A növény maga az őszirózsák családjába tartozik, fás szárú és cserje méretű. Észak-Amerika nyugati felén és Dél-Amerikában őshonos. Más édesítőszerekhez hasonlóan folyadék, por és tabletta formában is kapható. Így a stevia cseppeket könnyen elkeverhetjük bármiben, ha díszítésként (porcukorként / kristálycukorként) akarjuk használni, akkor a stevia por áll rendelkezésünkre. Stevia tablettával, a jól megszokott módon ízesíthetünk teát, kávét vagy egyéb italt. Tulajdonképpen nem kell kompromisszumot kötnünk. Ha akarjuk, teljes mértékben kiválthatjuk étrendünkben a cukrot, de a cél természetesen nem ez, hanem egy egészséges egyensúly kialakítása. A Stevia, édessége mellett, segíthet megelőzni az elhízás következtében nagyobb eséllyel kialakuló betegségeket, és hozzájárul a vérnyomás, továbbá a szívverés szabályzásához.

Miért nem használ mindenki stevia-t?

Nem pont olyan az íze, mint a cukoré… Az édes ízek közötti különbséget az határozza meg, hogy az ízlelőbimbók érintése után mennyi idő telik el, míg megérezzük az édes ízt, milyen erősen, és meddig tart a hatás. A cukor esetében szinte azonnal érezzük a közepesen erős hatást, ami hamar elmúlik. Maga után hagyva a „többet akarok” érzést.  A stevia egészen jól utánozza, viszont megvan a különbség. Később kezdjük érezni az ízt, és erősebben, mint a cukor esetében, hatása is tovább tart. Ezek a tulajdonságok, melyek miatt nem lehet olyan eredeti, az eredeti coke íz.

Nem azzal a cukorral van baj, amit érzünk….

Sajnos, van egy nagy baj a cukorfogyasztással, függőséget okoz. Ráadásul, ez a hajlam ősidők óta belénk van kódolva. Mégis az a helyzet, hogy a bajt az a cukor okozza, ami az ízlelőbimbók kényeztetése nélkül jut a szervezetünkbe. Sajnos az elfogyasztott mennyiség csak egy kis része érintkezik a nyelvünkkel, emiatt nagymértékben növekszik minden termék cukrossága, hogy elérjék a kívánt édesebb ízt.

Zero vs. sima kóla… Stevia vagy cukor… Egy jól ismert vita!

Nem új keletű kérdés az egészséges életmóddal kapcsolatban, hogy mivel helyettesítsük a cukrot. Nagyobb kihívás ez, mint elsőre hangzik… Ízlelőbimbóink sokkal válogatósabbak az édes ízek terén, mint azt gondolnánk. Ékes példája ennek, a zéró/normál kóla kérdése.  Egy 2020-as kutatás szerint Nagy Britanniában még mindig a cukorral készülő verzió fogy jobban, ezzel 57%-át teszi ki az eladásoknak. A fennmaradó 47% pedig a light, zéró és egyéb cukorcsökkentett, vagy cukormentes kólák között oszlik el.

Mi ennek az oka?

A választ az édes íz jellege, és a kalóriák között kell keresni. Ebben a kérdésben is fontos szerepet játszik az emberiség életmódjának gyors változása, hiszen amíg az ősember azért ette az édes cukros terméseket, hogy minél több energiához juthasson, túlélési esélyeinek növelése érdekében. Addig a mai ember, élvezetből fogyasztja ezeket. Gondoljunk csak egy gusztusos brownie-ra, vagy egy tál gyümölcssalátára. Már ezek hallatán is jobb kedvre derülhetünk. Nem csoda… cukor fogyasztása során a nagy mennyiségű, hirtelen energia mellett, endorfin (boldogsághormon) is felszabadul, még édesebbé téve ételeinket. Azért nem kell megijedni, a problémát nem egy sütemény, vagy gyümölcs okozza. Sokkal inkább a tény, hogy a boltok polcain kapható termékek, egyre nagyobb mennyiségben tartalmaznak cukrokat.